«بل هو ءایات بینات فی صدور الذین اوتو العلم...»(عنکبوت/٤٩)
خدا سبحان منزلت قرآن را سینهها آدرس مسجد توفیق مشهد و قلوب مؤمنان معرفی میکند، نه فقط اوراق و صفحات قرآن، که این امر به نیکی دلالت بر فضیلت و ارزشمندی مراقبت قرآن کریم دارد. روشن می باشد وقتی مؤمنان نهایت سود و استفاده را از نشانهها دُرر بار قرآن، خواهند توفیق که سینۀ خود را مملو از این آیه ها نورانی سازند.
١-١-٢. در روایات:
با پژوهش تاریخ و روایات وارده از پیامبر گرامی اسلامn و ائمهj به روایاتی برمیخوریم که آنان اصحاب و یاران خویش را به صورتهای گوناگون به حفظ قرآن کریم ومهربان پیشنهاد فرموده اند. ناگفته پیداست که تشویق به یک امر، نشانگر مطلوبیت و التفات آن فرمان در لحاظ آن مردان تمیز الهی هست.
نبی گرامی اسلامn به یاران و اصحاب رزرو مسجد توفیق مشهد خویش توصیه میفرمود: «اقرءوا القرآن و استظهروه فان الله گرانقدر لایعذب قلبا وعی القرآن» قرآن را بخوانید و آن را به خاطر بسپارید، به دلیل آن که معبود قلبی که قرآن را در خود جای داده میباشد عذاب نمیکند.
این دستور تا بدان جا آیتم توجه و عنایت حضرت بود که دربارۀ افراد بی بهره از مراقبت قرآن این گونه میفرمودند: «ان الذی لیس فی جوفه شیء من القرآن مسجد طالقانی مشهد کالبیت الخرب»[٢٢] هر که اندرونش چیزی از قرآن نیست، همانند خانه ویران است.
و در روایتی دیگر فرمودند: «عدد درج الجنة عدد آی القرآن فإذا دخل صاحب و مالک القرآن الجنة قیل له ارقأ و اقرأ[اقرأ و ارقأ] لکل آیة درجة فلا تکون فوق حافظ القرآن درجة»[٢٣] درجات پردیس به تعداد نشانهها قرآن می باشد، چون صاحب قرآن وارد بهشت شود، به او گفته میشود، بخوان شماره مسجد توفیق مشهد و بالا برو که هر آیه ای را درجه ای می باشد. پس [درآن روز] بلندتر از درجه حافظ قرآن رتبه ای نیست.
«بل هو ءایات بینات فی صدور الذین اوتو العلم...»(عنکبوت/٤٩)
خدا سبحان منزلت قرآن را سینهها آدرس مسجد توفیق مشهد و قلوب مؤمنان معرفی میکند، نه فقط اوراق و صفحات قرآن، که این امر به نیکی دلالت بر فضیلت و ارزشمندی مراقبت قرآن کریم دارد. روشن می باشد وقتی مؤمنان نهایت سود و استفاده را از نشانهها دُرر بار قرآن، خواهند توفیق که سینۀ خود را مملو از این آیه ها نورانی سازند.
١-١-٢. در روایات:
با پژوهش تاریخ و روایات وارده از پیامبر گرامی اسلامn و ائمهj به روایاتی برمیخوریم که آنان اصحاب و یاران خویش را به صورتهای گوناگون به حفظ قرآن کریم ومهربان پیشنهاد فرموده اند. ناگفته پیداست که تشویق به یک امر، نشانگر مطلوبیت و التفات آن فرمان در لحاظ آن مردان تمیز الهی هست.
نبی گرامی اسلامn به یاران و اصحاب رزرو مسجد توفیق مشهد خویش توصیه میفرمود: «اقرءوا القرآن و استظهروه فان الله گرانقدر لایعذب قلبا وعی القرآن» قرآن را بخوانید و آن را به خاطر بسپارید، به دلیل آن که معبود قلبی که قرآن را در خود جای داده میباشد عذاب نمیکند.
این دستور تا بدان جا آیتم توجه و عنایت حضرت بود که دربارۀ افراد بی بهره از مراقبت قرآن این گونه میفرمودند: «ان الذی لیس فی جوفه شیء من القرآن مسجد طالقانی مشهد کالبیت الخرب»[٢٢] هر که اندرونش چیزی از قرآن نیست، همانند خانه ویران است.
و در روایتی دیگر فرمودند: «عدد درج الجنة عدد آی القرآن فإذا دخل صاحب و مالک القرآن الجنة قیل له ارقأ و اقرأ[اقرأ و ارقأ] لکل آیة درجة فلا تکون فوق حافظ القرآن درجة»[٢٣] درجات پردیس به تعداد نشانهها قرآن می باشد، چون صاحب قرآن وارد بهشت شود، به او گفته میشود، بخوان شماره مسجد توفیق مشهد و بالا برو که هر آیه ای را درجه ای می باشد. پس [درآن روز] بلندتر از درجه حافظ قرآن رتبه ای نیست.