مسجد و فعالیتهای اجتماعی
[ویرایش]
مسجد، پایگاهی برای فعالیتهای اجتماعی:
مسجد از همان ابتدای قدرت گرفتن اسلام، دارای حساسیت و ارزش بسیار بالایی بوده است و به همین جهت بر سر انتخاب محلی برای ساخت مسجد، دقت و حساسیت بجایی صرف شد؛ اما بعد از ساخت مسجد، آنجا تبدیل به منطقهای کلیدی برای امور روزانه گردید؛ مسجد محلی برای شور کردن و اتخاذ تصمیمات مهم و مسجد توفیق مشهد کلیدی بود.
مسجد محلی برای انجام خطبههای مهم سیاسی بود و اگر نیاز به گفتوگوی پیامبر با دیگر افراد بود، این گفتوگو در مسجد انجام میشد.
مسجد همچنین محلی برای انجام مسائل دینی بود و در سالهای بعد از پیامبر که بحثهای دینی رونق دو چندان گرفته بودند، مسجد محل اصلی اجتماع دانشمندان و انجام بحثهای مختلف و مناظرات مهم بوده است.
طبیعی است که این نگاه به مسجد میتواند بار معنویت و تقید به امور مذهبی را در انسان زنده نگه دارد و برای انجام اموری از این دست، انسانها، خدا را بیشتر در نظر داشته باشد.
یادآوری یک نکته
[ویرایش]
در خاتمه تذکر این نکته ضروری است که امروزه و با شکلگیری رفاه در امور مختلف زندگی، در حق رزرو سجد توفیق مشهد از آن نقشی که باید داشته باشد و سزاوار آن است، اجحاف شده و حتی برای انجام عبادات روزمره نیز به اندازه کافی بدان توجه نمیشود، که این امر لزوم توجه و دقت مؤمنان را میطلبد و باید توجه داشت؛ همانگونه که برآوردن حق مسجد اثرات مثبتی بر انسان خواهد داشت، ادا نکردن حق مسجد نیز میتواند تأثیرات منفی بر انسان بگذارد.
← بیان یک روایت
«رَسُولَ اللَّهِ ص یَقُولُ یَجِیءُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ ثَلَاثَةٌ یَشْکُونَ الْمُصْحَفُ وَ الْمَسْجِدُ وَ الْعِتْرَةُ یَقُولُ الْمُصْحَفُ یَا رَبِّ حَرَّفُونِی وَ مَزَّقُونِی وَ یَقُولُ الْمَسْجِدُ یَا رَبِّ عَطَّلُونِی وَ ضَیَّعُونِی وَ یَقُولُ الْعِتْرَةُ یَا رَبِّ قَتَلُونَا وَ طَرَدُونَا وَ شَرَّدُونَا فَأَجْثُو لِلرُّکْبَتَیْنِ لِلْخُصُومَةِ فَیَقُولُ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ لِی أَنَا أَوْلَی بِذَلِکَ»؛ جابر میگوید: شنیدم رسول خدا میفرمود: « روز قیامت سه چیز به عرصه محشر میآیند و شکایت میکنند؛ آدرس مسجد توفیق مشهد قرآن، مسجد و خاندان پیامبر؛ قرآن عرض حالش این است که پروردگارا مرا بسوزاندند و پارهپاره کردند. مسجد میگوید پروردگارا! مرا تعطیل کردند و حقم را ضایع ساختند. عترت پیامبر میگویند: پروردگارا! ما را کشتند و راندند و آواره کردند. این هنگام من به دو زانو مینشینم تا داد این سه را از دشمنانشان بستانم. مسجد طالقانی مشهد خدای جل جلاله مرا میفرماید: که به دادستانی این سه من خود سزاوارترم».[۱۶]
پانویس
مسجد و فعالیتهای اجتماعی
[ویرایش]
مسجد، پایگاهی برای فعالیتهای اجتماعی:
مسجد از همان ابتدای قدرت گرفتن اسلام، دارای حساسیت و ارزش بسیار بالایی بوده است و به همین جهت بر سر انتخاب محلی برای ساخت مسجد، دقت و حساسیت بجایی صرف شد؛ اما بعد از ساخت مسجد، آنجا تبدیل به منطقهای کلیدی برای امور روزانه گردید؛ مسجد محلی برای شور کردن و اتخاذ تصمیمات مهم و مسجد توفیق مشهد کلیدی بود.
مسجد محلی برای انجام خطبههای مهم سیاسی بود و اگر نیاز به گفتوگوی پیامبر با دیگر افراد بود، این گفتوگو در مسجد انجام میشد.
مسجد همچنین محلی برای انجام مسائل دینی بود و در سالهای بعد از پیامبر که بحثهای دینی رونق دو چندان گرفته بودند، مسجد محل اصلی اجتماع دانشمندان و انجام بحثهای مختلف و مناظرات مهم بوده است.
طبیعی است که این نگاه به مسجد میتواند بار معنویت و تقید به امور مذهبی را در انسان زنده نگه دارد و برای انجام اموری از این دست، انسانها، خدا را بیشتر در نظر داشته باشد.
یادآوری یک نکته
[ویرایش]
در خاتمه تذکر این نکته ضروری است که امروزه و با شکلگیری رفاه در امور مختلف زندگی، در حق رزرو سجد توفیق مشهد از آن نقشی که باید داشته باشد و سزاوار آن است، اجحاف شده و حتی برای انجام عبادات روزمره نیز به اندازه کافی بدان توجه نمیشود، که این امر لزوم توجه و دقت مؤمنان را میطلبد و باید توجه داشت؛ همانگونه که برآوردن حق مسجد اثرات مثبتی بر انسان خواهد داشت، ادا نکردن حق مسجد نیز میتواند تأثیرات منفی بر انسان بگذارد.
← بیان یک روایت
«رَسُولَ اللَّهِ ص یَقُولُ یَجِیءُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ ثَلَاثَةٌ یَشْکُونَ الْمُصْحَفُ وَ الْمَسْجِدُ وَ الْعِتْرَةُ یَقُولُ الْمُصْحَفُ یَا رَبِّ حَرَّفُونِی وَ مَزَّقُونِی وَ یَقُولُ الْمَسْجِدُ یَا رَبِّ عَطَّلُونِی وَ ضَیَّعُونِی وَ یَقُولُ الْعِتْرَةُ یَا رَبِّ قَتَلُونَا وَ طَرَدُونَا وَ شَرَّدُونَا فَأَجْثُو لِلرُّکْبَتَیْنِ لِلْخُصُومَةِ فَیَقُولُ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ لِی أَنَا أَوْلَی بِذَلِکَ»؛ جابر میگوید: شنیدم رسول خدا میفرمود: « روز قیامت سه چیز به عرصه محشر میآیند و شکایت میکنند؛ آدرس مسجد توفیق مشهد قرآن، مسجد و خاندان پیامبر؛ قرآن عرض حالش این است که پروردگارا مرا بسوزاندند و پارهپاره کردند. مسجد میگوید پروردگارا! مرا تعطیل کردند و حقم را ضایع ساختند. عترت پیامبر میگویند: پروردگارا! ما را کشتند و راندند و آواره کردند. این هنگام من به دو زانو مینشینم تا داد این سه را از دشمنانشان بستانم. مسجد طالقانی مشهد خدای جل جلاله مرا میفرماید: که به دادستانی این سه من خود سزاوارترم».[۱۶]
پانویس