شبستان در معماری مسجد
شبستان یا این که نصیب سرپوشیده مسجد آدرس مسجد توفیق مشهد که در آن نماز گزارده میگردد ، اندام اساسی همگی مسجدهاست که معمولا دارنده دو نصیب زنانه و مردانه میباشد . این دو قسمت در مسجدها به اشکال مختلفی از یکدیگر تفکیک میگردند ؛ گاه به طور شبستان ویژه زنانه در طبقه بالا ( بصورت نیم طبقه یا این که کمر پوش ) پیش گویی میگردد و گاه با پرده یا این که هرگونه دیوایدر در تراز شبستان از فضای مردانه تفکیک میشود.
این شبستان غالبا با رزرو مسجد توفیق مشهد میانسرا ( ایوان ) هم پا میشود البته در عین درحال حاضر مسجدهایی نیز وجود دارا هستند که میانسرا ندارند مثل مسجد ایاسوفی ، مسجد کبود و مسجد روضه خوان لطف الله.
محراب در معماری مسجد
محراب یعنی تورفتگی در دیوار رو به قبله که غالبا با تزیینات فراوان همدم میباشد. رایج ترین دلیلی که برای وجودش اقامه گردیده این میباشد که جهت برگزاری شماره مسجد توفیق مشهد صفوف نماز را مشخص و معلوم می نماید. بعضا نویسندگان توجیه دیگری را ارائه کردند که محراب ، خصوصیت شاهانه ای بود که به ساختمان مساجد وارد شد، تا رده خلیفه یا این که نماینده اورا در مسجد متمایز نماید.
دیدگاهی که گرابار درباره پیدایش آن ارائه می نماید. این میباشد که محراب معنایی نمادین داراست و پیدایی آن با مقصود یاد آوری حضور نبی تحت عنوان اولی امام مسجد طالقانی مشهد مسلمین میباشد. زیرا اول محراب در مسجد اموی مدینه ساخته شد.
شبستان در معماری مسجد
شبستان یا این که نصیب سرپوشیده مسجد آدرس مسجد توفیق مشهد که در آن نماز گزارده میگردد ، اندام اساسی همگی مسجدهاست که معمولا دارنده دو نصیب زنانه و مردانه میباشد . این دو قسمت در مسجدها به اشکال مختلفی از یکدیگر تفکیک میگردند ؛ گاه به طور شبستان ویژه زنانه در طبقه بالا ( بصورت نیم طبقه یا این که کمر پوش ) پیش گویی میگردد و گاه با پرده یا این که هرگونه دیوایدر در تراز شبستان از فضای مردانه تفکیک میشود.
این شبستان غالبا با رزرو مسجد توفیق مشهد میانسرا ( ایوان ) هم پا میشود البته در عین درحال حاضر مسجدهایی نیز وجود دارا هستند که میانسرا ندارند مثل مسجد ایاسوفی ، مسجد کبود و مسجد روضه خوان لطف الله.
محراب در معماری مسجد
محراب یعنی تورفتگی در دیوار رو به قبله که غالبا با تزیینات فراوان همدم میباشد. رایج ترین دلیلی که برای وجودش اقامه گردیده این میباشد که جهت برگزاری شماره مسجد توفیق مشهد صفوف نماز را مشخص و معلوم می نماید. بعضا نویسندگان توجیه دیگری را ارائه کردند که محراب ، خصوصیت شاهانه ای بود که به ساختمان مساجد وارد شد، تا رده خلیفه یا این که نماینده اورا در مسجد متمایز نماید.
دیدگاهی که گرابار درباره پیدایش آن ارائه می نماید. این میباشد که محراب معنایی نمادین داراست و پیدایی آن با مقصود یاد آوری حضور نبی تحت عنوان اولی امام مسجد طالقانی مشهد مسلمین میباشد. زیرا اول محراب در مسجد اموی مدینه ساخته شد.