loading...

مرجع مقالات مسجد توفیق

بازدید : 9
سه شنبه 28 آذر 1402 زمان : 9:19

یکی‌از شایسته ترین فضاها برای اکران هنرهای سنتی آدرس مسجد توفیق مشهد به وسیله جمع عموم بناهای آرامگاهی وابسته به شخصیت های مذهبی می باشند، مغایر مساجد على الخصوص مساجد جامع که پیوسته آیتم اعتنا حکومتها و سیاست گذاران اجتماعی بوده و پیرایش، نوسازی و اجرای مراسم آیینی در آنان به وسیله حکومت و یا این که با رسیدگی حکومت شکل می پذیرفته، آرامگاه در کشور ایران مکانی مقدسی برای تمامی عموم بوده میباشد و همین فرمان موجب شده تا شایسته ترین خلاقیتهای خویش را در چنین اماکن به اکران بگذارند.

شاید بتوان بازتابی از تمدن عامه و سنن کهن را در آیینه کاریها، گچبری و مقرنس کاری ها، نقاشیهای و دیواری و بقیه تزیینات داخلی و فرنگی چنین بناها عموم ناحیه مشاهده نمود.

نگارگری دیواری در معماری رزرو مسجد توفیق مشهد اسلامی اهل ایران نگارگری فقاهتی در زمان نخستین اسلام به اندازه ای که در آئین بودایی، مسیحی و مانوی رایج بوده، وجود نداشته از آنجایی که بناهای آرامگاه های جمهوری اسلامی ایران با عقاید فقاهتی و مذهبی در ارتباطند و دیدگاههای مذهبی نیز با نگارگری آن هم از نوع صورتگری چندان موافق وجود ندارد لذا در منابع تاریخی از نگارگری های پیکردار بر روی دیوار آرامگاه ها مطلبی آورده نشده میباشد.

همچون مساجد که هیچگاه به تصویر جانداری مرتب نگردیده بود و همواره از تزیینات تجریدی مانند خوشنویسی و نقوش هندسی در آنان استعمال آرامگاه ها نیز در سده های اولیه اسلام از تصاویر موجودات زنده عاری بودند.

از سابق ترین بناهای آرامگاه در جمهوری اسلامی ایران که نمای داخلی اش، بر روی اندود گچ، نقش و نگار دارااست، آرامگاه دارای اسم و رسم ارسلان جاذب در ناحیه سنگ بست خراسان میباشد که مرتبط با زمان غزنوی است. در بخشهای اندکی از نمای داخلی که هنوز تندرست ما‌نده نقوش گیاهی و تزئینی با رنگ پر‌نور بر روی گچ انجام شد‌ه‌ شماره مسجد توفیق مشهد است.

نگاره های دیواری کاخ لشکری بازار در غزنه بنا شده در مملکت افغانستان کنونی نیز از سایر اثرها عصر غزنوی میباشد. نقاشیهای نمای داخلی ساختمان بلند های خرقان بنا شده در مسیر دربین قزوین و همدان نیز از مثال های عصر سلجوقی هست.نقوش تجریدی، تمثیلی، گیاهی و برخی حیوان ها نمادین در زمان بعداز سلجوقی ادامه یافت که از مثال های آن میتوان، گنبد رکنیه در یزد گنبد سلطانیه در زنجان و گنبد خواجه ربیع در مشهد را اسم پیروزی.

پایین تأثیر کارداران گوناگونی این نقوش با سپری شد مجال و در مقداری از آرامگاه های جمهوری اسلامی ایران متحول گردیده و تصویر بشر که همپا با موضوعات روایی بود مسجد طالقانی مشهد بدانها راه و روش یافت.

یکی‌از شایسته ترین فضاها برای اکران هنرهای سنتی آدرس مسجد توفیق مشهد به وسیله جمع عموم بناهای آرامگاهی وابسته به شخصیت های مذهبی می باشند، مغایر مساجد على الخصوص مساجد جامع که پیوسته آیتم اعتنا حکومتها و سیاست گذاران اجتماعی بوده و پیرایش، نوسازی و اجرای مراسم آیینی در آنان به وسیله حکومت و یا این که با رسیدگی حکومت شکل می پذیرفته، آرامگاه در کشور ایران مکانی مقدسی برای تمامی عموم بوده میباشد و همین فرمان موجب شده تا شایسته ترین خلاقیتهای خویش را در چنین اماکن به اکران بگذارند.

شاید بتوان بازتابی از تمدن عامه و سنن کهن را در آیینه کاریها، گچبری و مقرنس کاری ها، نقاشیهای و دیواری و بقیه تزیینات داخلی و فرنگی چنین بناها عموم ناحیه مشاهده نمود.

نگارگری دیواری در معماری رزرو مسجد توفیق مشهد اسلامی اهل ایران نگارگری فقاهتی در زمان نخستین اسلام به اندازه ای که در آئین بودایی، مسیحی و مانوی رایج بوده، وجود نداشته از آنجایی که بناهای آرامگاه های جمهوری اسلامی ایران با عقاید فقاهتی و مذهبی در ارتباطند و دیدگاههای مذهبی نیز با نگارگری آن هم از نوع صورتگری چندان موافق وجود ندارد لذا در منابع تاریخی از نگارگری های پیکردار بر روی دیوار آرامگاه ها مطلبی آورده نشده میباشد.

همچون مساجد که هیچگاه به تصویر جانداری مرتب نگردیده بود و همواره از تزیینات تجریدی مانند خوشنویسی و نقوش هندسی در آنان استعمال آرامگاه ها نیز در سده های اولیه اسلام از تصاویر موجودات زنده عاری بودند.

از سابق ترین بناهای آرامگاه در جمهوری اسلامی ایران که نمای داخلی اش، بر روی اندود گچ، نقش و نگار دارااست، آرامگاه دارای اسم و رسم ارسلان جاذب در ناحیه سنگ بست خراسان میباشد که مرتبط با زمان غزنوی است. در بخشهای اندکی از نمای داخلی که هنوز تندرست ما‌نده نقوش گیاهی و تزئینی با رنگ پر‌نور بر روی گچ انجام شد‌ه‌ شماره مسجد توفیق مشهد است.

نگاره های دیواری کاخ لشکری بازار در غزنه بنا شده در مملکت افغانستان کنونی نیز از سایر اثرها عصر غزنوی میباشد. نقاشیهای نمای داخلی ساختمان بلند های خرقان بنا شده در مسیر دربین قزوین و همدان نیز از مثال های عصر سلجوقی هست.نقوش تجریدی، تمثیلی، گیاهی و برخی حیوان ها نمادین در زمان بعداز سلجوقی ادامه یافت که از مثال های آن میتوان، گنبد رکنیه در یزد گنبد سلطانیه در زنجان و گنبد خواجه ربیع در مشهد را اسم پیروزی.

پایین تأثیر کارداران گوناگونی این نقوش با سپری شد مجال و در مقداری از آرامگاه های جمهوری اسلامی ایران متحول گردیده و تصویر بشر که همپا با موضوعات روایی بود مسجد طالقانی مشهد بدانها راه و روش یافت.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 112
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 31
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 2
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 79
  • بازدید ماه : 122
  • بازدید سال : 856
  • بازدید کلی : 1425
  • <
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه